ISLAM DAN HUBUNGAN TAMADUN MELAYU
Di Susun Oleh :
Umi Salamah
Rohimah
Nur Fadlina
Lokal / semester : A /
VI
Prodi : S1-PGMI
Matakuliah : Islam dan Tamadun Melayu
Dosen pengampu : H. Faishal Shadik, S.H.I, M.S.I
SEKOLAH TINGGI AGAMA ISLAM
AULIAURRASYIDIN
TEMBILAHAN
2013/2014
BAB I
PENDAHULUAN
1.1
Latar Belakang
Kehadiran
Islam di Alam Melayu telah membawa perubahan besar ke atas nilai dan budaya
orang Melayu. Peralihan gaya berfikir, corak sosial, dan interaksi muamalat di
kalangan orang Melayu dan masyarakat sekitar telah diungguli oleh nilai tradisi
Islam, sehingga unsur-unsur Hindu-Buddha hampir terhakis dalam gaya hidup dan
corak pemikiran masyarakat Melayu. Meskipun demikian, masyarakat Melayu tidak
menolak sepenuhnya amalan dan nilai tradisi Hindu dan mereka tetap mengekalkan
unsur-unsur yang tidak bertentangan dengan ajaran Islam. Syed Muhammad Naquib
menegaskan bahawa agama Islam telah mengubah jiwa dan fisik masyarakat Melayu
Malaysia dan Indonesia. Manakala Mohd Taib Osman pula berpendapat bahwa
kedatangan Islam ke Nusantara telah membawa perubahan sehingga menjadikannya
sebagian daripada dunia Islam (Ismail Hamid, 1991:60). Perubahan-perubahan yang
maksudkan oleh kedua tokoh di atas dapat dilihat dari semua aspek kehidupan
seperti bidang bahasa, sastra, intelektual, undang-undang, kepercayaan,
politik, adat istiadat dan kesenian.
Ajaran
Islam juga menekan konsep persamaan antara sesama manusia. Ajaran ini
membebaskan mereka dari belenggu perhambaan. Selain itu, Islam turut menjamin
keadilan sosial tanpa melihat kelas dan derajat manusia. Jaminan ini
seolah-olah mengembalikan harga diri mereka yang sekian lama dibelenggu dengan
pemahaman kasta dalam ajaran Hindu. (Azam Hamzah 1997: 16)
Sebab
itu, melayu kamudian menjadi identik dengan Islam. Sebab, agama Islam merupakan
unsur terpenting dalam tamadun Melayu. Oleh karena itu, islam memiliki hubungan dengan tamadun
melayu. Adapun pada makalah ini akan membahas tentang islam dan hubungan
tamadun melayu yang meliputi: Pembinaan Agama, Pembinaan Nilai Jati diri, Pembinaan
Nilai Seni dan Budaya, Pembinaan Nilai Politik dan Perundangan, Pembinaan Atas
Dasar Ekonomi, Pengaruh Islam dalam institusi keuangan, dan Pembinaan Institusi
Pendidikan (Bahasa, ilmu dan intelektual)
1.2
Rumusan Masalah
a.
Apa pengertian
Islam?
b.
Apa pengertian
tamadun melayu?
c.
Bagaimana Islam
dan hubungan tamadun melayu?
1.3
Tujuan
Penulisan
Agar pembaca dapat mengetahui pengertian Islam dan tamadun melayu,
serta Islam dan hubungan tamadun melayu.
BAB II
PEMBAHASAN
ISLAM DAN HUBUNGAN TAMADUN MELAYU
2.1 Pengertian Islam
Islam secara etimologi berarti tunduk, patuh, atau berserah diri.
Adapun menurut syari’at (terminologi), apabila dimutlakkan berada pada dua
pengertian:
Pertama: Apabila
disebutkan sendiri tanpa diiringi dengan kata iman, maka pengerian Islam
mencakup seluruh agama, baik ushul (pokok) maupun furu’ (cabang), juga seluruh
masalah aqidah, ibadah, keyakinan, perkataan, dan perbuatan. Jadi pengerian ini
menunjukkan bahwa Islam adalah mengakui dengan lisan, meyakini dengan hati dan
berserah diri kepada Allah Azza wa Jalla atas semua yang telah ditentukan dan
ditakdirkan.
Kedua: Apabila
kata Islam disebutkan bersamaan dengan kata iman, maka yang dimaksud Islam adalah
perkataan dan amal-amal lahiriyah yang dengannya terjaga diri dan hartanya,
baik dia meyakini Islam atau tidak.
Islam
adalah agama universal yang datang dari Allah SWT untuk semua manusia. Ia
memberi sinar kepada manusia dalam mencorakkan tamadun ke arah kesempurnaan
berdasarkan panduan wahyu Ilahi, di samping tidak mengetepikan peranan akal
manusia. Sinar Islam turut dirasai oleh penduduk di rantau Alam Melayu apabila
bermula usaha menyebarkan Islam. Usaha ini membuahkan hasil yang dapat disaksikan
hingga hari ini karena tugas penyebaran Islam dipertanggungjawabkan kepada
setiap umat Islam, tanpa melihat bangsa, warna kulit, keturunan dan jawatan.
Justru itu, kini umat Islam berada di serata dunia dan terdiri dari berbagai
bangsa dan warna kulit.[1]
2.2 Pengertian Tamadun Melayu
Seperti
kita ketahui bahwa tamadun itu berasal dari kata madina yaitu kota/Bandar yang
di dalam berisikan peradaban. Sedangkan melayu adalah berasal dari kata mala
(yang berarti mula) dan yu (yang berarti negeri) berarti tamadun melayu itu
ialah kota yang penuh dengan peradaban atau tamadun melayu itu ialah suatu
daerah dimana terdapat komunitas ras-ras melayu ataupun rumpun-rumpun melayu
yang telah maju peradabannya dan kebudayaannya, baik itu di sektor politik atau
pemerintahan, teknologi, ekonomi, dan pengolahan di bidang agraris dan maritim,
selain itu komunitas ini juga tetap menjunjung tinggi nilai kebudayaan, agama
islam, social yang mencakup pentauhidan kepada Allah SWT, akhlak dan hubungan
antar manusia.
Tamadun
Melayu merupakan sebuah tamadun yang dibentuk oleh sekelompok manusia yang
digolongkan secara luas sebagai kumpulan orang-orang Melayu dan bertempat di
suatu wilayah di Asia Tenggara. Wilayah ini dikenali dengan berbagai nama
seperti Gugusan Kepulauan Melayu, gugusan Kepulauan Melayu-Indonesia, Nusantara,
Alam Melayu dan Tanah Jawa. (TITAS, 2004: 163) Sebelum Perang Dunia II, kawasan
ini dirujuk sebagai Asia of the Monsoons, East Indies dan juga Further India
atau Hindia Jauh. (Azam Hamzah, 1997: 1)
Tamadun
Melayu adalah tamadun menyeluruh yang dibangunkan oleh bangsa Melayu
berteraskan bahasa Melayu setelah kedatangan dan penerimaan Islam di seluruh
rantau Alam Melayu. Pemahaman terhadap Tamadun Melayu sebagai satu tamadun
bangsa di rantau Alam Melayu amat bersandar kepada pemahaman terhadap Tamadun
Islam. Ini karena kemunculan Tamadun Melayu bertitik tolak dari penerimaan
Islam oleh masyarakat rantau Alam Melayu secara keseluruhannya. Pengajaran
akidah Islam oleh para mubaligh Islam di seluruh rantau Alam Melayu secara
bertahap-tahap telah membina asas Tamadun Melayu. Situasi ini bertambah mantap
apabila para mubaligh berjaya menarik minat pemerintah Melayu. Sedikit demi
sedikit pemerintah Melayu beralih kepada kepercayaan Islam. Penerimaan ini memberi
kesan yang amat besar kepada pembinaan Tamadun Melayu sebagai satu tamadun yang
menghubungjalin suku kaum Melayu yang pelbagai. Sebagai contohnya, Merah Silu
di Pasai, Sumatera telah menerima akidah Islam. Demikian juga Parameswara di
Melaka telah bersedia menerima akidah Islam dari Syed Abdul Aziz untuk dirinya,
keluarganya dan kemudiannya masyarakat Melayu secara bertahap-tahap mengikut
jejak pemerintahnya.
Tamadun
Melayu terbina dengan nilai falsafah Islam yang tercerna dalam world view
masyarakat Melayu. Setiap gerak, tingkah dan usaha orang Melayu disandarkan
kepada falsafah Islam. Justru itu, akar umbi bagi Tamadun Melayu adalah Tamadun
Islam. Hal ini menjadi kaitan utama karena Islam telah berjaya merubah
kepercayaan, pemikiran, cita rasa dan tingkah laku masyarakat Melayu di negara
dan rantau ini. Menurut Mohd Taib Osman (1988: 2);
“Budaya orang Melayu; persambungan dan perubahan berlaku setiap kali tibanya pengaruh peradaban-peradaban luar, pertamanya daripada peradaban India, kemudian peradaban Islam dan mulai abad yang lalu, kita di Semenanjung secara menyeluruh, daripada peradaban Barat moden. Pada tiap-tiap titik tibanya pengaruh luar itu, terdapat ciri-ciri yang telah sedia memperlanjutkan budaya di samping munculnya ciri-ciri yang mengasaskan perubahan”.[2]
“Budaya orang Melayu; persambungan dan perubahan berlaku setiap kali tibanya pengaruh peradaban-peradaban luar, pertamanya daripada peradaban India, kemudian peradaban Islam dan mulai abad yang lalu, kita di Semenanjung secara menyeluruh, daripada peradaban Barat moden. Pada tiap-tiap titik tibanya pengaruh luar itu, terdapat ciri-ciri yang telah sedia memperlanjutkan budaya di samping munculnya ciri-ciri yang mengasaskan perubahan”.[2]
2.3 Islam
dan Hubungan Tamadun Melayu
Hubungan agama dan kebudayaan yang
kemudian berjalan secara balas-membalas, dapat memberi asumsi bahwa semakin
baik kualitas suatu agama akan semakin baik pula kualitas budaya yang
dilahirkannya.[3]
Adapun hubungan islam dengan tamadun melayu antara lain:
1)
Pembinaan
Agama
Agama
Islam memainkan peranan yang penting dalam membina Tamadun Melayu. Hubungan
antara agama Islam yang telah memperkenalkan pengetahuan bercorak falsafah,
pemikiran yang bercorak rasional dan intelektual dengan Tamadun Melayu yang
berpaksikan kepada nilai persekitaran, telah memberi ruang kepada Tamadun Islam
mendominasi arah aliran pemikiran masyarakat Melayu. Tamadun Islam telah
mengubah corak dan gaya penekanannya daripada unsur-unsur estetika yang
bercorak Hindu-Buddha kepada corak akliah yang lebih kompetitif dan sesuai
dengan kehendak jiwa dan penerimaan akal.
Dari
aspek ajaran kemasyarakatan Islam telah menekankan unsur-unsur persamaan,
sosial, keadilan, individu dan keperibadian insan, yang meletakkan manusia
adalah mempunyai hak dan tanggungjawab tersendiri dan bersamaan antara satu
sama lain. Dengan keserasian ajaran yang diketengahkan oleh Islam dan
kesesuaiannya dengan cita rasa dan kehendak manusia, Islam telah menjadi
landasan pegangan masyarakat Melayu.
Salah satu pendekatan yang diketengahkan oleh
Islam dalam mempamerkan keindahan ajaran dan kemurnian isi kandungannya ialah
melalui pendekatan ilmu. Tradisi ilmu pengetahuan yang ditekankan oleh Islam
telah mengembangkan tradisi pendidikan dan pengajaran. Setiap orang berhak
menerima dan mempelajari ilmu. Fahaman ini memberi ruang kepada masyarakat
Melayu untuk lebih banyak berfikir dan berdaya maju. Dorongan belajar yang
diketengahkan oleh Islam bermula dengan pengajaran membaca al-Quran dan
diselangselikan dengan membaca dan menyelongkar isi kandungan naskhah-naskhah
kitab yang telah ditulis oleh ulama terdahulu. Situasi ini telah mencetuskan
fenomena baru kepada perkembangan intelektual masyarakat Melayu.
Kecenderungan ini telah membuka ruang ke arah
penubuhan pusat-pusat pengajian bermula dari masjid atau surau dan berkembang
luas dalam bentuk yang lebih sistematik dan teratur. Sekolah-sekolah seperti
madrasah, pondok, pesantren, rangkang dan lain-lain didirikan bagi menampung
lebih ramai pelajar yang telah mula sedar betapa pentingnya ilmu dalam
membangunkan tamadun sesuatu bangsa. Sejarah memperlihatkan Pasai yang telah
memulakan tradisi pendidikan di istana pada abad ke-13 M dan diikuti oleh
istana Melaka pada abad ke-15 M dan Aceh abad ke-16 M. Selepas kejatuhan
empayar Melayu yang luas jajahan takluknya, pusat-pusat pendidikan berkembang
di luar tradisi bangsawan yang berpaut di istana dan tersebar di kalangan
rakyat yang merupakan tradisi bawahan. Ini dapat dilihat dengan lahirnya sistem
pengajian rangkang di Aceh, sistem pengajian pondok di Patani dan Kelantan,
langgar di Kedah dan pesantren di Pulau Jawa.
Melalui sistem pengajian ini lahir golongan
cendekiawan dan ulama-ulama Melayu yang menjadi pegawai-pegawai pemerintah,
guru-guru dan ahli agama. Antara tokoh Melayu yang terkenal seperti Hamzah
Fansuri, Nuruddin al-Raniri, Abdul Rauf Singkel dari Aceh, Syeikh Abdul Malik
Abdullah di Terengganu pada abad ke-18 M, Syeikh Daud al-Fatani dan Abdul Samad
Palembang pada abd ke-1 M dan lain-lain. Penubuhan institusi pengajian Islam
ini turut mengubah pandangan dunia orang Melayu daripada mempercayai roh,
semangat dan dewa-dewa kepada mempercayai Tuhan Yang Maha Esa (Allah),
Nabi-nabi, Rasul-rasul, Malaikat, Kitab-kitab suci seperti Injil, Zabur dan
al-Qur’an. Keimanan mereka turut diikuti dengan amal ibadat seperti sembahyang,
puasa, mengeluarkan zakat dan menunaikan rukun haji.
Sekalipun Islam telah mencorakkan kehidupan
masyarakat Melayu, namun ia tidak menolak amalan agama yang telah menjadi
pegangan masyarakat lain, seperti agama Hindu, Buddha, Sikh, dan Kristen. Berbagai
pegangan itu tidak menjadi halangan pada masyarakat Melayu untuk menjadikan
ajaran agama Islam sebagai dasar dan pegangan kepada Negara. Malah telah
berlakunya interaksi antara agama dan saling menerima dan menghormati antara
satu sama lain. Dalam membina ketamadunan bangsa dan negara, kerjasama antara
kaum dan interaksi antara agama dijadikan asas kepada pembentukan sebuah negara
moden. Orang Melayu dan kaum lain diberi ruang untuk sama menyumbang ke arah pembinaan
negara moden. Sejarah Malaysia membuktikan, ketika membentuk Perlembagaan
Persekutuan 1956, perkara agama tidak dikesampingkan, malah ia menjadi perkara
penting dalam Perlembagaan Persekutuan, memperuntukkan agama Islam adalah agama
bagi persekutuan. Walau bagaimanapun agama-agama lain boleh diamalkan tanpa
sebarang halangan atau gangguan daripada mana-mana pihak. Dalam kata lain,
agama adalah salah satu aspek penting dan perlu diambil kira dalam membentuk
dan membangun tamadun negara.
2)
Pembinaan
Nilai Jati diri
Selain
daripada peranan agama dalam membangun sesebuah negara, peranan nilai juga
tidak boleh dikesampingkan dalam membentuk ketamadunan sesuatu bangsa. Nilai
juga menjadi nadi kepada ketamadunan sesebuah bangsa. Jatuh bangun, maju
mundur, cemerlang dan gagal sesebuah bangsa dan negara berkait rapat dengan
amalan nilai sesuatu bangsa. Kerana itu peranan nilai tidak boleh dipandang
remeh dalam menentukan kebangunan dan kelangsungan tamadun sesuatu bangsa.
Kewujudan
dan pengiktirafan terhadap beberapa tamadun silam seperti tamadun Islam, India,
China, Jepun dan tamadun Melayu berkait rapat dengan nilai yang diamalkan oleh
masyarakat tersebut. Islam sebagai agama bagi persekutuan dan agama yang telah
berakar umbi menjadi amalan tradisi masyarakat Melayu mempunyai nilai-nilai
unik yang sesuai dan dapat diterima pakai oleh bangsa lain. Antara nilai yang
diketengahkan dan menjadi asas kepada pembentukan tamadun bangsa Melayu sebagai
asas kepada pembentukan Tamadun Malaysia seperti bertanggungjawab, jihad,
istiqamah, ihsan, jujur dan ikhlas, adil, bijaksana, bertolak ansur, cekap,
produktif, dedikasi dan kerjasama.
Jika
diperhatikan secara halus, pembentukan jati diri dan peribadi Melayu bertitik
tolak daripada keluarga. Keluarga dilihat sebagai agen sosialisasi utama dalam
masyarakat. Apabila keluarga telah menjalankan tanggungjawab, ia telah
menyelesaikan sebahagian tuntutan dalam pembinaan ketamadunan bangsa. Oleh
kerana masyarakat Melayu telah dipengaruhi oleh Islam sebagai teras kehidupan,
mereka telah menjadikan ajaran ini sebagai nadi pembentukan nilai dan
peradaban. Pelbagai pantang larang telah diasuh dan perlu diikuti oleh
masyarakat Melayu dalam usaha mereka membina satu gagasan jati diri yang lebih
baik. Misalnya, ibu yang sedang mengandung diberi peraturan supaya tidak
melakukan perbuatan yang buruk dan keji kerana perbuatan tersebut akan memberi
kesan kepada nilai dan peradaban anak yang akan dilahirkan kelak. Justeru itu,
ibu bapa dikehendaki melakukan perkara yang baik dan tidak meninggalkan suruhan
agama agar anak yang dilahirkan mewarisi nilai yang dilakukan oleh kedua orang
tuanya. Ini bermakna orang Melayu percaya terhadap nilai perlakuan ibu dan bapa
akan memberi kesan yang mendalam kepada anak yang akan dilahirkan.
Oleh
itu, masyarakat Melayu amat prihatin dalam proses mendidik anak. Bagi mereka,
proses pendidikan bukan bermula apabila anak itu dilahirkan, namun ia lebih
jauh daripada itu, iaitu ketika mereka berusaha hendak mendirikan rumah tangga,
dan juga ketika mereka hendak bersatu. Pembinaan jati diri Melayu bukan saja
ketika semasa ibu sedang mengandung saja, tetapi ia menjangkau pada bayi yang
telah dilahirkan. Sewaktu anak dilahirkan, mereka akan berusaha menyerapkan
nilai kebesaran dan keagungan Tuhan dengan melafazkan adzan agar kalimah tauhid
tersebut menjadi dasar pegangan anak yang baru dilahirkan. Mereka akan berusaha
memberi nama dengan nama yang bisa melambangkan nilai keperibadian yang baik
dan murni. Dengan cara ini, mereka yakin usaha yang dilakukan itu memberi kesan
baik kepada pembentukan jati diri anak.
3)
Pembinaan
Nilai Seni dan Budaya
Selain
daripada pembinaan jati diri Melayu, Tamadun Islam telah banyak mempengaruhi
Tamadun Melayu dalam aspek seni. Kesenian Melayu seperti seni lagu, seni tari,
seni ukiran, seni bina, seni hias mahupun seni drama banyak dipengaruhi oleh
nilai kesenian Islam. Sebagai contohnya, seni bina masjid dalam Tamadun Melayu
telah dipengaruhi oleh seni tampak dan seni reka Islam, walaupun dalam
pembinaannya terdapat beberapa pengaruh luar seperti reka bentuk masjid dari
Asia Barat. Gabungan seni tempatan dan luar telah menjadi lambang kekuatan seni
bina Melayu. Antara nilai seni tampak yang diperkenalkan dan ditonjolkan
sebagai imej kepada seni bina Islam di Alam Melayu jelas terpapar pada kubah yang
bertingkat. Demikian juga ruang-ruang lain seperti bentuk mihrab dan bahan
untuk membina masjid.
Selain
seni bina masjid, seni ukiran Islam juga dapat dilihat pada seni ukir batu-batu
nisan di kawasan perkuburan orang-orang Islam. Seni lukisan pula bercorak
benda-benda yang tidak bernyawa menjadi asas kepada seni lukis orang Melayu
kerana Islam tidak membenarkan lukisan yang bercorak haiwan atau benda
bernyawa. Masyarakat Melayu melihat alam semula jadi sebagai sumber ilham dalam
menghasilkan keindahan karya lukisan mereka dengan menerapkan bunga, daun-daun
dan segala elemen tumbuhan-tumbuhan. Selain itu, motif geometri turut menjadi
objek tata nilai dalam karya orang Melayu. Warisan kesenian Islam ini dapat
dilihat dan diterjemahkan dalam pelbagai bentuk hasil seni orang Melayu seperti
pada tenunan, ukiran, dan barang-barang hiasan rumah.
Seni
lagu dan musik dalam pengaruh ini lebih dikenali sebagai nasyid, qasidah,
sajak, gurindam, syair, seloka dan pantun. Demikian juga dari aspek peralatan
musik yang diperkenalkan dan menjadi amalan masyarakat Melayu, juga dipengaruhi
oleh nilai Islam, walaupun peralatan tersebut dibawa dari luar Alam Melayu
seperti dari Asia Barat. Antara alat-alat musik dari Asia Barat yang mendapat
tempat dalam musik tempatan seperti rebana, kompang, kecapi, seruling, gambus,
gambang, dan gong.
Seni
tulis masyarakat Melayu juga tidak terlepas daripada pengaruh nilai budaya
Islam. Ini dapat dilihat daripada seni khat dan kaligrafi Melayu yang
menggunakan ayat-ayat al-Qur’an atau hadis-hadis Nabi sebagai sumber ilham bagi
menghasilkan ukiran atau tulisan. Karya-karya dalam bentuk ini merupakan
kesenian yang paling rapat dengan cita rasa seni Islam.
4)
Pembinaan
Nilai Politik dan Perundangan
Interaksi
peradaban Islam dengan Alam Melayu telah bermula kira-kira abad ke-10 M. Namun
begitu, proses perubahan akibat interaksi ini berlaku agak perlahan karena
pengaruh Hindu masih mencengkam dalam minda masyarakat Melayu, di samping
golongan elit yang masih selesa dengan amalan Hindu-Buddha. Walau bagaimanapun,
kehadiran Islam di Alam Melayu akhirnya telah membawa perubahan besar dalam
kehidupan masyarakat Melayu, sehingga unsur-unsur Hindu-Buddha hampir terhakis
dan yang kekal hanyalah aspek yang bersesuaian dengan ajaran Islam.
Perlembagaan
Persekutuan turut memperuntukkan kuasa mentadbir undang-undang Islam pada pihak
berkuasa negeri selaku ketua agama di sebuah negeri atau wilayah. Ketua agama
di negeri masing-masing dipertanggungjawab melaksanakan tugas dengan nasihat
Majlis Agama Islam yang mempunyai kuasa seperti berikut:
a.
Mengeluarkan
fatwa mengenai sesuatu isu undang-undang Islam yang dirujukkan kepadanya.
b.
Mentadbir
harta-harta wakaf.
c.
Membuat
peraturan pungutan dan pembahagian zakat fitrah.
d.
Melantik
jawatan kuasa syariah, kariah dan Maulud Nabi.
e.
Mentadbirkan
masjid dan sekolah-sekolah agama.
f.
Mendaftarkan
orang-orang yang memeluk Islam.
5)
Pembinaan
Atas Dasar Ekonomi
Peranan
Islam dalam aspek pembangunan ekonomi umat Melayu di zaman awal pertapakan
Islam jelas dapat ditelusuri melalui kemunculan dan perkembangan kawasan
dagangan umat Melayu. Jika sebelum pertapakan Islam di Alam Melayu, kawasan
operasi ekonomi Melayu hanya terbatas pada wilayah-wilayah di India sahaja
tetapi setelah penerimaan Islam oleh masyarakat Melayu, kawasan perdagangan
umat Melayu telah berkembang hingga ke Semenanjung Tanah Arab. Sehubungan itu
banyaklah hasil-hasil dagangan luar mula masuk ke wilayah Alam Melayu dan
serentak itu hasil-hasil ekonomi Alam Melayu mula dikenali oleh masyarakat
luar.
Agama Islam juga telah mempengaruhi kaedah
dan transaksi ekonomi masyarakat Alam Melayu. Sistem ekonomi yang berdasarkan
syariat Islam mula diperkenalkan. Kegiatan ekonomi masyarakat Islam yang rancak
telah menjana pembangunan dan kepentingan umat dengan cara memberi sumbangan
dan memenuhi kewajiban agama Islam seperti berzakat dan bersedekah. Keadaan ini
berterusan sehingga kedatangan pihak penjajah yang mula memperkenalkan sistem
ekonomi moden (acuan Barat) yang tidak bertitik tolak dari syariat Islam.
6) Pengaruh Islam dalam institusi keuangan
Agama
Islam turut mempengaruhi aktivitas ekonomi masyarakat Islam. Masyarakat Melayu
mempunyai azam dan cita-cita untuk melaksanakan Islam dalam aspek ekonomi.
Justru itu, usaha ini telah membawa kepada penggubalan dasar dan perubahan
dalam perundangan ekonomi sehingga membawa kepada penubuhan institusi-institusi
Islam yang memainkan peranan penting dalam ekonomi dan perniagaan Islam di
Malaysia.
7)
Pembinaan
Institusi Pendidikan (Bahasa, ilmu dan intelektual)
Menurut
Winstedt, bahasa Melayu sebelum kewujudan Islam di Alam Melayu ditulis dengan
menggunakan huruf Kawi dan Nagari yang berasal dari Pallava, India. Manakala
tulisan Jawi mulai terkenal dalam Tamadun Melayu selepas kedatangan Islam.
Huruf Arab yang berasal dari al-Qur’an telah menggantikan huruf Kawi dan
Nagari. Oleh itu, kedatangan Islam ke Alam Melayu ini telah melahirkan satu
bentuk tulisan baru bagi masyarakat rantau ini yang dikenali sebagai tulisan
jawi. Ia merupakan satu bentuk tulisan baru yang dicipta oleh sekumpulan
masyarakat Islam keturunan Parsi yang menetap di bahagian utara Sumatera.
Tulisan ini menggabungkan huruf Arab-Parsi yang kemudian dikenali sebagai
tulisan Jawi. Tulisan ini kemudiannya telah digunakan secara meluas dalam
bidang penulisan kitab-kitab agama Islam yang menjadi medium utama penyebaran
ajaran Islam di daerah Nusantara ini.
Perkembangan
dan penggunaan tulisan jawi telah mempengaruhi perkembangan bahasa Melayu.
Sejajar itu istilah-istilah agama Islam telah diserap menjadi sebahagian
istilah bahasa Melayu. Sebagai contohnya, perkataan akidah, iman, ihsan,
sedekah, zakat, wajib dan lain-lain adalah perkataan bahasa Arab untuk
menjelaskan ajaran Islam yang telah menjadi sebagian perkataan bahasa Melayu.
Agama
Islam turut berjaya mendaulatkan bahasa Melayu sebagai bahasa Lingua Franca
atau bahasa perantaraan dalam menjalin hubungan dengan masyarakat luar. Bahasa
Melayu yang diucapkan oleh seluruh masyarakat Melayu di wilayah Alam Melayu
telah menjadi bahasa pengantar agama Islam di Gugusan Kepulauan Melayu di
samping menjadi bahasa ilmu, sosio-politiik serta sosio-ekonomi. Penggunaan
bahasa Melayu sebagai bahasa perantara telah memungkinkan wilayah ini menjadi
“emporium besar” yang berjaya menarik minat masyarakat di luar wilayah gugusan
Melayu ini.
Penggunaan
bahasa Melayu bertambah kukuh dengan terhasilnya karya-karya kesusasteraan
Melayu sama ada berbentuk karya saduran dari sastera Timur Tengah dan Asia
Barat atau karya asli ilmuwan dan sasterawan Melayu. Melalui penghasilan karya
yang menggunakan tulisan jawi, bahasa Melayu telah berjaya menjadi perantara
segala ilmu dan maklumat Islam. Perkembangan Islam melalui medium penting ini
telah membawa manfaat besar kepada masyarakat Alam Melayu untuk memahami ajaran
Islam. Ini menjadi pendorong kukuh kepada para pendakwah dan ilmuwan Islam
untuk memperbanyakkan hsil penulisan berkaitan Islam demi mencapai hasrat
dakwah Islam. Penggunaan tulisan jawi yang diasaskan kepada huruf-huruf Arab
dengan penambahan lima huruf baru (Nya - ?, Ca -? , Ga -? , Pa -? dan Nga - ?)
telah menambah nilai kekuatan bahasa Melayu. Hasilnya perbendaharaan kata dan
istilah Melayu dikembangkan melalui pengaruh bahasa Arab dan bahasa Parsi di
samping pemakaian huruf Arab sedia ada.
Selain
itu, Islam telah memperkenalkan pengetahuan bercorak falsafah, pemikiran yang
bercorak rasional dan intelektual di rantau Alam Melayu. Melalui pemikiran
rasional, Islam menekankan unsur-unsur persamaan sosial, keadilan dan
keperibadian mulia dalam mewujudkan masyarakat harmoni di rantau ini.
Perkembangan ini telah mengubah penekanan unsur-unsur estetika yang bercorak
fahaman Hindu-Buddha kepada bercorak akliah Islamiah.
Ilmu
pengetahuan yang ditekankan oleh Islam telah mengembangkan tradisi pendidikan
dan pengajaran. Dorongan belajar bermula dengan pengajaran membaca al-Quran dan
kitab-kitab mengenai ajaran Islam. Pusat pengajian mulai tumbuh di masjid atau
surau. Selanjutnya, sekolah-sekolah seperti madrasah, pondok, pesantren,
rangkeng dan lain-lain didirikan bagi menampung para pelajar yang semakin
ramai. Pasai sebagai contohnya, telah memulakan tradisi pendidikan di istana
pada abad 13 M. Demikian juga istana Melaka pada abad 15 M dan Kesultanan Aceh
abad 16 M. Selepas kejatuhan empayar Melayu, pusat-pusat pendidikan telah
berkembang di luar tradisi tinggi yang berpusat di istana berpindah di kalangan
rakyat jelata yang mewakili tradisi rendah. Ini dibuktikan dengan lahirnya
sistem pengajian rangkeng di Aceh, sistem pengajian pondok di Patani, Kelantan
dan Kedah dan seterusnya pesantren di Pulau Jawa.[4]
BAB
III
PENUTUP
3.1 Kesimpulan
Islam
adalah agama universal yang datang dari Allah SWT untuk semua manusia. Ia
memberi sinar kepada manusia dalam mencorakkan tamadun ke arah kesempurnaan berdasarkan
panduan wahyu Ilahi, di samping tidak mengetepikan peranan akal manusia. Sinar
Islam turut dirasai oleh penduduk di rantau Alam Melayu apabila bermula usaha
menyebarkan Islam.
Tamadun
Melayu merupakan sebuah tamadun yang dibentuk oleh sekelompok manusia yang
digolongkan secara luas sebagai kumpulan orang-orang Melayu dan bertempat di
suatu wilayah di Asia Tenggara.
Hubungan
agama dan kebudayaan yang kemudian berjalan secara balas-membalas, dapat
memberi asumsi bahwa semakin baik kualitas suatu agama akan semakin baik pula
kualitas budaya yang dilahirkannya.
Adapun
hubungan islam dengan tamadun melayu antara lain: Pembinaan Agama, Pembinaan
Nilai Jati diri, Pembinaan Nilai Seni dan Budaya, Pembinaan Nilai Politik dan
Perundangan, Pembinaan Atas Dasar Ekonomi, Pengaruh Islam dalam institusi keuangan,
dan Pembinaan Institusi Pendidikan (Bahasa, ilmu dan intelektual)
3.2 Saran
Dengan adanya makalah ini penulis berharap
pembaca dapat menambah ilmu pengetahuan dan wawasan mengenai hakikat aqidah dan
akhlak. Penulis menyadari bahwa makalah ini terdapat kekurangan dan jauh dari
kesempurnaan. Oleh karena itu, penulis mengharapkan adanya kritik dan saran
yang membangun.
DAFTAR PUSTAKA
UU.
Hamidy. 1999. Islam dan Masyarakat Melayu di Riau. Pekanbaru: UIR Press
Harrah's Resort Southern California - Mapyro
BalasHapusGet directions, reviews and 영주 출장샵 information for Harrah's Resort 서울특별 출장안마 Southern California in 김천 출장안마 Valley Center, CA. 777 Harrahs 동두천 출장샵 Rincon Way 92082 안산 출장샵 760-751-5000.